Saturday, November 9, 2013

Chinezen in de smog


Geen goed nieuws over de smog die het dagelijkse leven in Chinese grote steden bemoeilijkt. Meer ernstige ziekten en een dalende levensverwachting. Oorzaken en gevolgen zijn prima uitgelegd in artikelen in kranten en op sites. Maar de vele beelden die te vinden zijn, vertellen het verhaal misschien wel op een aangrijpender manier.
Vergelijkingen zijn te maken met de ‘black countries’ in Noord-West Europa, tijdens (de start van) de industriële revolutie. Maar er zijn meer oorzaken dan alleen bruin- en steenkoolstook in sterk groeiende steden, bijvoorbeeld het enorm toegenomen autogebruik in China.
China is overigens niet het enige land dat met deze problemen worstelt; dichter bij huis hebben Oekraïne, Bulgarije en Roemenië vergelijkbare narigheid.

Air Quality Suffering in China
 
Air Quality Suffering in China
 
 

Peking gaat smog aanpakken
In Peking wordt binnenkort een systeem voor de aanpak van de smog van kracht.
De leiding van de communistische partij in de Chinese hoofdstad heeft daarmee ingestemd.
De stad gaat zich baseren op een waarschuwingssysteem.
Bij code rood wordt het autoverkeer drastisch verminderd. De ene dag mogen alleen auto's met een even kentekenplaat rijden, de andere dag alleen auto's met een oneven plaat.
Van het verkeer in dienst van de overheid wordt eenderde stilgelegd. Verder zullen de basis- en middelbare scholen gesloten worden.

Bij de lichtere code oranje moeten vervuilende industrieën worden stilgelegd of beperkt en worden bouwactiviteiten verboden, net als activiteiten, zoals barbecuen of vuurwerk afsteken.
Volgens het stadsbestuur is het autoverkeer de grootste vervuiler. De auto's zijn goed voor ruim 22 procent van de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Het aantal auto's in Peking is in tien jaar gegroeid van enkele honderdduizenden tot meer dan 5 miljoen.

No comments:

Post a Comment