Thursday, October 17, 2013

De Permafrost ontdooid

permafrostdoorsnede

In Nederland hebben we er weinig “last” van maar in de Toendra gebieden zoals Alaska en Siberië is de ondergrond permanent bevroren .
Althans in ieder geval in de winter. In de zomer kan het bovenste laagje (van bijvoorbeeld een meter ) ontdooien. De bodem kan dan instabiel worden (het water kan niet weglopen omdat de diepe ondergrond bevroren blijft). Je ziet dan met enige regelmaat dat tijdens de zomer in Permafrost gebieden treinrails spontaan verschuiven of huizen plots een aantal meters verderop komen te liggen.
in bepaalde gebieden is de permafrost honderden meters dik

permafrost_distribution_in_the_arctic
Men is nu aan het onderzoeken wat er gebeurt met de Permafrost als gevolg van het broeikaseffect.
Permafrost wordt vaak de ‘slapende reus’ van klimaatverandering genoemd. Bij het ontdooien en uiteenvallen van koolstof dat is opgeslagen in permanent bevroren bodemlagen, kunnen broeikasgassen vrijkomen. De mate waarin dit gebeurt, is al lange tijd onderwerp van discussie. De daadwerkelijke invloed van ontdooiend permafrost op klimaatverandering kon echter wel eens groter of minder groot zijn dan tot nu toe werd gedacht.

http://www.geobronnen.com/

In de toendra gebieden zoals Alaska en Siberië is de ondergrond in de winter permanent bevroren. In de zomer kan het bovenste laagje ontdooien waardoor het instabiel wordt. Het gevolg daarvan is dat we zien dat er in de Permafrostgebieden het water niet weg kan lopen en dat treinrails en huizen vaak enkele meters verderop komen te liggen. Deze Permafrost wordt vaak de slapende reus van de klimaatverandering genoemd. Men is nu aan het onderzoeken of deze ontdooiende Permafrost een grote of een kleine invloed heeft op de klimaatverandering.

Impact voor de lokale bevolking

De impact is dat de mensen die er wonen hun huis vernield kan worden door dit probleem. Als er bv treinrails verschuiven zitten de mensen ook tijdelijk zonder openbaar vervoer. Wat zeker ook niet goed is voor de economie, want de vertragingen die er opgelopen worden door de beschadiging aan de treinrails kosten de bedrijven een hoop geld.

 

No comments:

Post a Comment